Kubizmus

kub

  • neve a cubus (kocka) szóból származik
  • csak a képzőművészetben hatott
  • mértani ábrák, formák képezik a rajz alapját
  • a formát megfosztja minden esetlegességtől, tiszta geometria
  • érzelemmentes
  • képviselői: Picasso, Braque, Gris, Derain, Duchamp

 

Futurizmus

FUTU

  • a jövő szóból ered
  • ideológiailag a fasizmussal összefonódik, anarchista, nacionalista
  • a háborút, a dinamizmust, a veszélyt, élteti
  • formailag: a mozgás ábrázolása a fő cél, mozgások egymásutánját érzékelteti
  • képviselők: Boccioni, Severini, Marinetti, Majakovszkij

Expresszionizmus

exp

  • (= kifejezés, fokozott kifejezőerő – impresszionizmus ellentéteként
  • minden művészeti ágra kiterjed
  • gyakran politikai állásfoglalást hordoz, (háborúellenes)
  • szubjektív és irracionális, célja a belső érzelmek, indulatok, tartalmak kifejezése.
  • gyors és erős hatásra törekszik; az ösztönöket és a tudatalattit fejezi ki, de a szürrealizmussal ellentétben valóságalapja van
  • ennek érdekében torzít, túloz, a szélsőséges vonásokat ragadja meg.
  • képviselők a festészetben: Kandinszkij, Kokoshka, Munch, Matisse, Chagall, Nolde, Klee.
  • a magyar irodalomban Kassák, József Attila, Füst Milán egyes vonásai, egyes versei

Konstruktivizmus

KONS

  •  tárgyiatlan, nonfiguratív stílusirányzat.
  • megszűnnek a műfajok, a műalkotás egyszerűen csak kép, alapját színek és vonalak képezik
  • mentes az érzelmektől és indulatoktól
  • az irodalomra nem jellemző
  • Képzőművészek: Kandinszkij, Moholy-Nagy László, Mondrian

 Dada (dadaizmus)

dada

  • a név önkényes és véletlenszerű (Tristan Tzara)
  • a legszélsőségesebb, a végsőkig abszurd, elméleti alapja gyakorlatilag nincs, csak tiltakozás és rombolás
  • kultúra- és művészetellenes, végül önmagát is megszüntette. Nem a mű érdekli, hanem a művészi magatartás
  • alapművek: Jarry: Übü király, Tzara: Hogyan írjunk dadaista verset?
  • képviselők: Duchamp, Picabia, a szürrealista triász: Breton-Aragon-Eluard kezdetben mind dadaisták voltak

Dia5

Szürrealizmus

szurr

  • jelentése: a valóságon túli
  • legnagyobb hatású
  • alkotói módszer: a tudatosságtól és értelemtől független: képzettársítás, hallucinációk, látomások alkotják, sok esetben groteszk vonásokkal
  • a tudatos énnél fontosabb a tudattalan (a freudizmus hatása tetten érhető a művészetben, pl. az álom központi szerepet kap)
  • “olyan szép, mint egy varrógép és egy esernyő véletlen találkozása a műtőasztalon” (Lautréamont)
  • képviselők az irodalomban: Aragon, Breton, Eluard; Füst Milán, Nagy László, Juhász Ferenc
  • képviselők a festészetben: Miró, Chagall, Dalí, Chirico, Klee