TÉMAKÖR: NYELVI JELRENDSZER, NYELV ÉS BESZÉD
TÉMA: A nyelv mint jelrendszer
FELADAT: Igazolja a jelrendszerek általános jellemzőivel, hogy az alábbi ábra egy tényleges jelrendszert (vagy jelrendszer-részletet) ábrázol!

TÉMAKÖR: NYELVI JELRENDSZER, NYELV ÉS BESZÉD
TÉMA: Szóbeliség és írásbeliség
FELADAT: Lefordíthatók-e maradéktalanul az alábbi „írásjelek”, emoji-k beszélt nyelvre? Indokolja válaszát!

TÉMAKÖR: NYELVTÖRTÉNET, TÁRSADALOM ÉS NYELVHASZNÁLAT
TÉMA: Ómagyar kori nyelvemlékek
FELADAT: Mondjon egy-egy példát az alábbi szövegből az ómagyar kor
a) hangtani, és b) morfológiai (pl. ragozás, igeidők) jellemzőire!
Latjatuk feleim szumtukhel, mik vogymuk: isa, por es homou vogymuk. menyi milosztben terumtevé eleve miu isemukut adamot, es odutta vala neki paraadicsumot hazoa. es mend paradicsumben valou gyimilcsektul monda neki elnie. heon tilutoa ut igy fa gyimilcsetul. Gye mondoa neki, meret nim eneik: isa, ki napon emdul az gyimilcstul, halalnek halalaal holsz. hadlava holtat terumteve Istentul, gye feledeve. engede urdung intetuinek, es evék az tilvot gyimilcstul. es az gyimilcsben halálu evék. es az gyimilcsnek úl keserou vala vize, hugy turkokat mige zokoztia vala. num heon moganek, gye mend u fojanek halalut evék. horoguvek Isten, es vetevé ut ez munkas vilag bele: es leun halalnek es pukulnek feze, es mend u nemenek. (…)
TÉMAKÖR: NYELVTÖRTÉNET, TÁRSADALOM ÉS NYELVHASZNÁLAT
TÉMA: A nyelvújítás
FELADAT: Milyen szóalkotási móddal keletkeztek az alábbi szavak?
irodalom, híg+anyag=higany, kapál®kapa, számtan, állítmány
TÉMAKÖR: NYELVTÖRTÉNET, TÁRSADALOM ÉS NYELVHASZNÁLAT
TÉMA: A magyar nyelv a határon túl
FELADAT: Feleletéhez használja fel az alábbi táblázat adatait!
Moldvai magyarok számának alakulása
népszámlálás éve | magyar népesség száma | magyar népesség aránya |
1859 | 37 825 | 2,9 |
1930 | 23 894 | 1,0 |
1956 | 8 829 | 0,3 |
1992 | 3 098 | 0,08 |
Forrás: (http://mek.niif.hu/00900/00983/pdf/moldva.pdf)
TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ
TÉMA: A kommunikáció tényezői és funkciói
FELADAT: Hogyan működnek a kommunikáció tényezői, mely tényezők hiánya vagy problematikussága kelti a humoros hatást az alábbi szövegrészben?
Na mi van? Semmi? Szóval azt mondják metakommunikatíve, hogy semmi? Az van? Hát a semmi van? Normális? Hát a semmi az nem van, hanem nincs! Há’ most hogyha semmi van, az pont, hogy nincs semmi! Na de ha meg a semmi nincs, az meg má’ valami! Az meg má’ nem semmi! Igaz, jól mondom? Nem? De! (…)
Na kérem. Besenyő I.V. István, aki vagyok, azaz Besenyő Igazam Van István, elmondanám Önöknek, hogy igazam van. De nem csak má’ most! Hát amíg gyöttem, mennyire igazam vót! Kérem. Amíg ide gyöttem, kérem, végig azalatt háromszor vót igazam. Utána amit mondtam, az négy, ez meg ugye a négyre igaz, amit mondok, az meg mán öt. Há’nem? De. Hat.
Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=SFGDzHAeTrE
TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ
TÉMA: A nem nyelvi kommunikáció
FELADAT: A némafilmek idejében különösen nagy szerepe volt a nem nyelvi jelzéseknek. Jellemezze az alábbi filmkép üzeneteit kommunikációs szempontból!

TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ
TÉMA: A tömegkommunikáció
FELADAT: Elemezze az alábbi címadásokat a hatáskeltés szempontjából!
Kunetz: összeomlott a magyar egészségügy (ATV 2020.12.04)
Ennyi ember lett rosszul a Pfizer BioNTech koronavírus vakcinájától (Tech&Tudomány, 2021. 01.07)
Vérlázító és felháborító a Woody Allen-dokumentumfilm (HVG 2021. márc. 01)
Nem fáj, mégis minden második ember belehal (Veszprém@, 2015. 07.20)
TÉMAKÖR: STILISZTIKA, JELENTÉSTAN
TÉMA: A költői képek fajtái
FELADAT: Nevezze meg az alábbi szövegrész költői képeit! A példákat tétele kifejtéséhez is használhatja!
Életem
képe ez. – Már elestvélyedtem,
Béborúlt az élet vidám álorcája!
Még két mulatótárs van ébren mellettem:
A szelíd szerelem hamvadó szikrája
S bús melancholiám szomorgó nótája. (Berzsenyi)
TÉMAKÖR: STILISZTIKA, JELENTÉSTAN
TÉMA: Hangalak és jelentés kapcsolata
FELADAT: Igazolja, hogy a NŐ szavunk az azonos alakú és többjelentésű szavak kategóriájába is besorolható!
TÉMAKÖR: STILISZTIKA, JELENTÉSTAN
TÉMA: A jelentésváltozás
FELADAT: Melyik jelentésváltozási módozat jellemző az informatika magyarosított nyelvére az alábbi példák alapján? Mi az oka, motivációja ennek törekvésnek?
egér, ablak, képernyő, drótposta, könyvtár, háló
TÉMAKÖR: SZÖVEGTAN
TÉMA: Frazeológia (Állandósult szókapcsolatok)
FELADAT: Sorolja be az alábbi állandósult szókapcsolatokat a megfelelő kategóriába!
a) Nézd meg az anyját, vedd el a lányát! b) Üvölt, mint a fába szorult féreg. c) A nyavalya törje ki! d) maradok tisztelettel e) ügyet sem vet rá f) ez van, ezt kell szeretni g) Ember küzdj és bízva bízzál! (Madách)

TÉMAKÖR: SZÖVEGTAN
TÉMA: A szaknyelvek (orvosi szaknyelv kialakulása)
FELADAT: Jellemezze a mai orvosi szaknyelvet (szókincs, fogalmazásmód, érthetőség) szempontjából! Kell-e aggódnia a lelet tulajdonosának (akinek nincs egészségügyi képzettsége, tehát csak a laikus szintjén érti a szöveget?)

TÉMAKÖR: LEÍRÓ NYELVTAN
TÉMA: A szóalkotás módjai
FELADAT: A tudományos magyar nyelv mintegy 80-100 év alatt teremtődött meg. A sport magyar szaknyelve 20-30 éven keresztül alakult. Az informatikai szókincs 15-20 év alatt került be mindennapi szóhasználatunkba. Most viszont egyetlen év is elég volt, hogy új szavak százai épüljenek be nyelvünkbe. Mi lehet ennek az oka?
oltakozik, banyatime/banyatájm, homeless-office, fotelvirológus, járványgörbe, covidinka, vírusközöny
e-sörözés, aperitif-törzs, kenyérszűz, trikini
TÉMAKÖR: LEÍRÓ NYELVTAN
TÉMA: Alárendelő és mellérendelő viszonyok a nyelvben
FELADAT: Nevezzen meg a szövegrészben egy hozzárendelő, egy mellérendelő és két alárendelő szókapcsolatot!
“Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet,
jó szóval oktasd, játszani is engedd
szép, komoly fiadat!” (József Attila)
TÉMAKÖR: LEÍRÓ NYELVTAN
TÉMA: A mondat szintagmatikus szerkezete
FELADAT: Elemezze az alábbi mondatot, és ábrázolja ágrajzzal!
„Jelképek erdején visz át az ember útja.” (Baudelaire)
TÉMAKÖR: RETORIKA
TÉMA: Az érvelés fajtái és módszerei
FELADAT: Milyen típusú érveket ismer fel a tanultak közül?
Állítás: Kár volt kivezetni az informatika-oktatást a technikumból.
Érvek:
- A rangos professzor szerint éppen a technikumban tanulóknak lenne a legnagyobb szüksége biztos felhasználói ismeretekre.
- Egy felmérés szerint a digitális írástudás képességének eredményei 7 százalalékponttal alacsonyabb szintet mutatnak az idei, mint a tavalyi kilencedikesek esetében.
- Az informatikai képességekkel nem rendelkező emberek várhatóan hátrányba kerülnek a munkapiacon.
- A középiskolát informatikai ismeretek nélkül lezárni olyan, mintha katonákat fegyver nélkül küldenénk háborúba.
TÉMAKÖR: RETORIKA
TÉMA: A szövegszerkesztés lépései az anyaggyűjtéstől a nyilvános megszólalásig
FELADAT: Honnan gyűjtene anyagot az alábbi témákhoz és miért?
diplomamunkát készít a középkori szerzetesek művelődésérőlújságcikket ír a fiatalok olvasási szokásairól | online keresőprogrammalonline kérdőívvelszámszerű felmérésekből, statisztikákbólterepmunkával, utcai interjúkkalkönyvtárban, levéltárban, nyomtatott forrásokban |
TÉMAKÖR: NYELVMŰVELÉS, HELYESÍRÁS
TÉMA: Nyelvművelésünk elvei és gyakorlata
FELADAT: A „Szómagyarító” nyilvános online fórum, ahol bárki javaslatot tehet idegen szavak magyarítására. Válasszon ki kettőt az alábbi példasorok közül, és értékelje a javaslatokat (nyelvileg-fogalmilag helyes-e, beleillene-e a magyar szókincsbe?)
- infrastruktúra: háttéralap, háttérszín, alaphálózat
- grapefruit: kesernye, fanyarcs
- mainstream: fősodor, főáramlat
- skype: képtelefon, csevettyű
- e-mail: drótposta, villanyposta, villámposta, e-vél (evél)
- Facebook: arcpiactér, kapcsárium, arctár
TÉMAKÖR: NYELVMŰVELÉS, HELYESÍRÁS
TÉMA: Idegen szók helyesírása
FELADAT:
A) Hogyan kell szótagolni az alábbi szavakat? Magyarázza meg, hogy miért! Versailles, Shakespeare, meeting
B) Lássa el a megadott raggal a szavakat! Shakespeare + vel, Versailles + ben, meeting + elni